W tym roku ODKRYWCY FIZYKI …
Czy roboty mogą pomagać w przeprowadzaniu eksperymentów i doświadczeń na lekcjach fizyki? Oczywiście, że TAK! I to jeszcze jak!
W ramach ścieżki z fizyki poznamy m.in. podstawowe pojęcia o miarach, wagach czy ruchu. Będziemy wykonywać pomiary, przeprowadzać doświadczenia i prowadzić obserwacje, a we wszystkim pomoże nam interdyscyplinarny robot Photon.
Spotkanie 1.
Jednostki i miary
Naszym zadaniem było dokładne zmierzenie robota. Korzystaliśmy z metrówki, linijki, wagi sprężynowej i suwmiarki. Niektórzy z nas po raz pierwszy posługiwali się suwmiarką. Po wykonaniu pomiarów, w parach przeliczaliśmy wielokrotności i podwielokrotności zmierzonych wielkości. Nagrodą za dobrze wykonane zadanie były plusy z fizyki. Najlepsi w tej ścieżce zdobyli aż po trzy plusy.
Spotkanie 2.
Jak przeprowadzać doświadczenia?
„Mądrość to córka doświadczenia” Leonardo do Vinci
Na kolejnej lekcji z Photonem mierzyliśmy drogę przebytą przez robota. Pierwszy pomiar „na oko”, przy pomocy własnego ciała (wesoło było ) i za pomocą przedmiotów, które mieliśmy w plecaku. Na koniec tę samą odległość zmierzyliśmy metrówką. Podsumowaliśmy pomiary, porównaliśmy wyniki i okazało się, że każda z grup miała je inne. Rozpoczęliśmy dyskusje, przeliczaliśmy jednostki i zapisaliśmy wnioski. Uczniowie odpowiedzieli na pytania: Czy da się przeprowadzić idealny pomiar? , Jakie czynniki trzeba brać pod uwagę przy jego wykonaniu? Używaliśmy również „nietypowych” jednostek takich jak cal, łokieć. Każda z grup nawet „zdefiniowała” własną jednostkę „stopa”.
Spotkanie 3
Siła i jej cechy
Na początku zbadaliśmy ile siły potrzeba aby podnieść piórnik do góry oraz przesunąć robota. Odczytaliśmy wskazania siłomierza zwracając szczególną uwagę na jednostkę siły - Niuton. W dyskusji udało nam się wskazać cechy siły jako wielkości wektorowej i każdy spróbował jej określić w przypadku swojego własnego pomiaru. Wykonaliśmy zadania na karcie pracy i przeprowadziliśmy doświadczenie z aplikacją - badaliśmy z jaką siłą robot Photon jest w stanie rozciągnąć siłomierz. Tak zdobyte wiadomości i umiejętności na pewno zapamiętamy.
Spotkanie 4
Ruch i jego względność
Zajęcia rozpoczęliśmy od pytania "Jestem w ruchu czy w spoczynku?" i zaczęła się dyskusja. Następnie obserwowaliśmy ruch robotów jadących w tym samym kierunku, z jednakowymi prędkościami i w tę samą stronę. Zmienialiśmy parametry ruchu robotów: zwrot, prędkość i za każdym razem odpowiadaliśmy na pytania czy roboty się poruszają względem siebie, względem ławek, czy ich ruch z każdej perspektywy jest taki sam? I tak doszliśmy do pojęcia układu odniesienia. Druga cześć zajęć to ruch robota zgodnie z aplikacja: prosto- i krzywoliniowy. Uczniowie obserwowali ruch robota, rysowali tor ruchu i próbowali zmierzyć drogę jaką robot przebył podczas swego ruchu.
p.s. Dotarły do nas koszulki i gadżety. Dziękujemy za wszystko Fundacji Orange.
Spotkanie 5
Ruch jednostajny prostoliniowy.
Zajęcia rozpoczęliśmy od obserwacji ruchu robota, który poruszał się po linii prostej, po okręgu i „zygzaku”. Wybraliśmy ruch najprostszy – prostoliniowy i zastanawialiśmy się jak go opisać. Nauczyciel przypomniał nam czym jest droga i prędkość oraz objaśnialiśmy zależność v= s/t. Następnie swój ruch rozpoczął Photon a my zmierzyliśmy drogę jaką pokonał i czas jego ruchu. Wszystkie dokonane pomiary, obliczenia i wykresy odnotowaliśmy na przygotowanych kartach pracy. Obliczyliśmy prędkość z jaką poruszał się robot i zapisywaliśmy ją w różnych jednostkach. Przeliczanie jednostek prędkości nie dla wszystkich nas było łatwe, ale praca w grupach przyniosła pozytywne efekty. Ostatnim zadaniem było narysowanie wykresu zależności drogi od czasu oraz prędkości od czasu.
Na koniec ciekawski: Do czego służy tempomat? Jak policjanci dokonują pomiaru prędkości samochodów?
Spotkanie 8
Praca, moc, energia.
W języku potocznym praca oznacza wykonywanie pewnych czynności, za które osoby dorosłe otrzymują wynagrodzenie. W sensie fizycznym praca jest związana z działaniem siły i przemieszczeniem ciała. Na kolejnych zajęciach pracę wykonywały roboty a uczniowie dokonywali pomiarów i obliczali wartość wykonanej przez robota pracy. Sprawdzili również czy praca wykonana przez robota zależy od jego prędkości lub masy przesuwanego przedmiotu. Następnie zostało wprowadzane pojęcie mocy: wzór i jednostka. Obliczyliśmy moc z jaką pracowały roboty i porównaliśmy ja z mocą dostępnych nam urządzeń elektrycznych: z czajnikiem, komputerem. Na zakończenie, korzystając z dostępnych w Internecie informacji zapoznaliśmy się z biografią Jamesa Prescotta Joula oraz Jamesa Watta.
Jak wygląda struktura ludzkiego włosa, rozmaz krwi czy komórki skórki cebuli? Chcesz zobaczyć na własne oczy? Nic prostszego! Przekonali się o tym uczniowie klasy 5a i 5b, którzy na lekcjach biologii najpierw poznali budowę mikroskopu, a następnie obserwowali gotowe preparaty biologiczne. Zachwytom nie było końca. Następnym etapem będzie samodzielne przygotowanie preparatów biologicznych oraz ich obserwacja. Będzie się działo!
Nie tylko starsi uczniowie uczą się programowania. Dołączyli do nich koledzy i koleżanki z klasy 3a, którzy też pierwsze kroki w pracy z robotem Photon Edu mają już za sobą. Była nauka sterowania robotem, ustawianie kolorów, omijanie przeszkód, a na koniec wyścigi. Dzieci świetnie się bawiły, a przy okazji uczyły. Już nie mogą się doczekać kolejnych takich zajęć.
Lekcja chemii zyskała na atrakcyjności. Wszystko to, dzięki wirtualnemu laboratorium Empiriusz. To nowoczesne rozwiązanie, które pozwala w przyjazny i bezpieczny sposób realizować podstawę programową nauczania chemii w szkole. Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w eksperymentach. Teraz każdy chce pójść do tablicy. Doświadczenia zachęcają uczniów do nauki i rozbudzają ciekawość. Wirtualna rzeczywistość daje niesamowite możliwości poznania świata. Te nowoczesne metody edukowania weszły również do naszej szkoły.
WYDRUKI 3D
W pierwszym semestrze zapoznaliśmy się z obsługą drukarki 3D. Uczniowie uczyli się jak zakładać i wprowadzić filament, kalibrować urządzenie i poziomować stół. Następnym krokiem było zapoznanie się z programem Ultimaker Cura, którego zadaniem jest przerabianie trójwymiarowego modelu na warstwy i generowanie kodu wydruku dla drukarki 3D. Do projektowanie 3D początkowo używaliśmy Paint 3D, ale szybko przeszliśmy do bardziej „profesjonalnej” aplikacji Tinkercad. Pierwsze projekty uczniów to breloczki do kluczy. Oto niektóre z nich….
kliknij, aby zobaczyć zdjęcia galerię
PHOTON EDU – ROBOTY EDUKACYJNE W NASZEJ SZKOLE
W tym roku szkolnym w ramach projektu „Laboratoria przyszłości” rozpoczęliśmy naukę programowania z robotami Photon Edu. Photon to kreatywna zabawka wyposażona w diody, czujniki, mikrofony i kamerki, która pozwala łączyć naukę z zabawą. Dzięki dedykowanej aplikacji, pomoże dzieciom rozwinąć ich wyobraźnię, umiejętności logicznego i analitycznego myślenia, nauczy podstaw programowania oraz pomoże rozwinąć dziecięce pasje.
Mamy już kilka robotów i rozpoczynamy super zabawę !!!
Poznajmy robota Photon – pierwsze zajęcia z robotem
Na pierwszych zajęciach:
- uczymy poruszania się,
- omijamy przeszkody,
- poznajemy aplikacje Photon Magic Brige,
- przeprowadzamy wyścigi robotów
Poznawanie małej Ojczyzny, własnego regionu to niezwykle ciekawy, kształcący sposób spędzania wolnego czasu, szczególnie po intelektualnych zajęciach w ławce szkolnej lub zdalnej pracy z nauczycielem.
Zatem ciekawą i pożyteczną formą rozwijania zainteresowań, równocześnie zapamiętywania nowości przez ucznia, stanowią niewątpliwie rowerowe wojaże. I właśnie
w taki sposób, urokliwy, okoliczny teren, pełen niezwykłych ciekawostek, przyrodniczych rozrywek, walorów zdrowia, oddychania świeżym powietrzem, bywają zawsze atrakcją, preferowaną przez samych jej uczestników.
W celu bliższego poznania najbliższego regionu, usytuowanego w niewielkiej odległości od szkoły, zaplanowaliśmy nawet w czasie późnej, słonecznej jesieni - wycieczkę rowerową nad Wisłę. Tym razem naszą podróż ubarwiła właśnie Dolina pięknej rzeki poczynając od lewego brzegu na Wyspie. A podczas dalszej wędrówki pozwoliła zaobserwować starorzecze znajdujące się w przysiółku Zawierzbie. Przy tej okazji - uczniom klasy 7a nie sprawiało trudności wskazywanie elementów doliny rzeki, jej zbocza oraz dna szeroko rozciągającej się tej formy terenu.
11 nauczycieli z naszej szkoły uczestniczyło w 30- godzinnym kursie online, którego celem było podniesienie kompetencji w zakresie wykorzystywania w pracy zdalnej z uczniami narzędzi i zasobów cyfrowych.
"Lekcja:Enter” to projekt edukacji cyfrowej skierowany do nauczycieli i kadry kierowniczej szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w ramach którego prowadzone są szkolenia z doskonalenia kompetencji cyfrowych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Podczas szkolenia online nauczyciele dowiedzieli się jak:
• wzmacniać kompetencje cyfrowe swoje i swoich uczniów,
• odpowiedzialnie, kreatywnie i bezpiecznie korzystać z nowych technologii ,
• korzystać z aktywizujących metod nauczania,
• urozmaicić swoje lekcje poprzez wykorzystanie technologii cyfrowej i zasobów internetowych,
• tworzyć własne treści cyfrowe.
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas szkolenia będą bardzo przydatne podczas zarówno nauczania zdalnego, jak i w czasie nauczania stacjonarnego.
Strona 1 z 2
Copyright © 2017 SPO Wołowice | Wszystkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: CreativeDesign