Dr Aleksandra Kardaś (UW) przedstawiła uczniom zagadnienia dotyczące cyklu węglowego i efektu cieplarnianego. Korzystając z prezentacji multimedialnej, ułatwiła zrozumienie procesów średniej temperatury, zależnej od ilości energii docierającej ze Słońca oraz odbijanej przez Ziemię. Szczegółowo przedstawiła skład atmosfery i zjawiska towarzyszące zmianom w atmosferze. Dla bardziej zainteresowanych poleciła lekturę „Klimatyczne ABC”.
Z kolei dr Magdalena Budziszewska (UW) skupiła się na problemach ocieplania klimatu, całości działań mających na celu lokalne przystosowanie się do postępującego, globalnego ocieplenia. Odpowiedziała na pytanie: „Co mogę zrobić dla klimatu”. Skierowała wskazówki do młodzieży, jak należy rozwiązywać takowe problemy (poprzez wiedzę, rozmowę, tworzenie społeczności, działania wspólne, indywidualne).
W warsztatach praktycznych Jagna Niedzielska zwróciła uwagę na problem marnowania żywności. Natomiast Katarzyna Wolszczak podjęła wielorakie zagadnienia wzięte z życia, na przykład o wpływie mody na zdrowie
i funkcjonowanie człowieka. Przedstawiła kryteria odpowiedzialnej mody, szkodliwe substancje w ubraniach i jak należy ich unikać, wiarygodność certyfikatów odzieżowych, wskazówki dotyczące naturalnych, bezpiecznych dla zdrowia materiałów.
Podsumowując, warto zwrócić uwagę na zalety kształtowania u uczniów umiejętności oceny zmian w kontekście życia na Ziemi oraz systematycznego informowania o przyczynach i skutkach zmian klimatu. To niewątpliwie może wpłynąć na zwiększenie świadomości klimatycznej oraz pobudzanie podejmowania działań hamujących emisję gazów cieplarnianych do atmosfery i zahamowanie innych niekorzystnych zmian w środowisku.
Webinarium z wykorzystaniem wirtualnych narzędzi pozwoliło poszerzyć wiedzę, dzięki obustronnej komunikacji specjalistów z uczniami.
W zajęciach uczestniczyli uczniowie klas 7a oraz 7b.
kliknij, aby zobaczyć WEBINARIUM
kliknij, aby wziąć udział w QUIZIE
B. Jastrzębska-Bańdo